Легалізація оплати праці у місті

Яку відповідальність несе роботодавець, котрий використовує працю громадян без належного оформлення трудових відносин

Про проведену в місті роботу щодо ознак використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю.

 

Щомісяця по місту Херсону забезпечується своєчасне фінансування пенсійних виплат та грошової допомоги біля 100 тисячам громадян міста Херсона.

Середній розмір пенсії зріс на 14,5 % ( станом на 01.04.2018 – 2174,96 грн, станом на 01.04.2019 – 2490,82 грн).

У цьому році середньомісячна потреба на виплату пенсій херсонцям складає 246, 3  млн грн, що на 12,4 % більше в порівнянні з минулим роком.

Збалансованість пенсійного бюджету та спроможність підвищувати та стабільно виплачувати пенсії залежить від співвідношення пенсіонерів до чисельності застрахованих осіб, рівня офіційної заробітної плати та доходу працюючих, з яких сплачено єдиний соціальний внесок. Адже надходження від його розмежування – це основне джерело наповнення бюджету Пенсійного фонду.

По Херсону на 1000 пенсіонерів припадає 1256 застрахованих осіб.

Враховуючи, що від кожного працюючого в середньому надходить 1 182 грн, для забезпечення власними ресурсами в повному обсязі середня заробітна плата повинна становити близько 12 тис. грн (наразі– 8326,1 грн).

Найбільше занижують офіційні доходи там, де розрахунки здійснюються готівкою: в торгівлі, сфері надання послуг, кафе, ресторанному бізнесі, будівництві, приватних медичних закладах.

Роботодавці вишукують різні схеми заощадити на сплаті єдиного внеску, оформлюючи працівників за сумісництвом, на неповний робочий час, за договорами ЦПХ, виплачуючи так звану «сіру зарплату»: частково офіційно, частково «в конверті».

У різних суб’єктів господарювання, працюючих в одній сфері діяльності, маючи практично однакові витрати на матеріали та комунальні послуги, зарплата працівників суттєво відрізняється, іноді навіть в рази.

Виплата заробітної плати у “конверті” обкрадає людей і державу, послаблює соціальний захист таких працівників. Від несплати податків, внесків з тіньових доходів країна втрачає мільярди гривень доходів до бюджетів усіх рівнів, Пенсійного та інших страхових фондів.

Міська влада, в межах наданих їй повноважень, здійснює всі можливі заходи для вирішення даної проблеми.

У місті створена Координаційна рада з питань виявлення причин безприбуткової діяльності та прихованої зайнятості суб’єктів підприємництва, яка працює вже протягом тривалого часу.

До складу ради входять представники фіскальної служби, Пенсійного фонду, управління Держпраці, органів статистики, районних у місті рад, виконавчих органів Херсонської міської ради.

Таке представництво забезпечує достатню ефективність діяльності ради та успішного виконання її завдань.

На рівні міської та районних у місті рад протягом січня-травня 2019 року проведено  17 засідань, заслухано 337 суб’єктів господарювання.

Задача Координаційної ради під час спілкування з роботодавцями, які мінімізують витрати на оплату праці, спонукати їх не лише виплачувати зарплату не менше мінімальної, а й довести її рівень до середньо галузевого показника.

Для цього проводиться аналіз у розрізі платників по окремих галузях щодо кількості працюючих, фонду оплати праці, рівня середньої зарплати, та обираються кандидати для співбесід із тих, хто її занижує.

Крім того, рішенням виконкому міської ради створені районні  робочі групи з питань легалізації оплати праці та зайнятості населення, повноти сплати внесків до соціальних фондів, склад яких постійно оновлюється.

Районними робочими групами протягом січня-травня 2019 року здійснено 57 рейдів, обстежено 568 суб’єктів господарювання, у 65 – виявлено  86 неоформлених працівників.

Окрім контролюючих функцій координаційної ради та обстежень робочих груп дуже важливим є проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед суб’єктів господарювання, роботодавців та мешканців міста щодо значимості офіційного оформлення трудових відносин та соціальних ризиків для громадян, які не легалізують свою зайнятість та отримують заробітну плату неофіційно.

Спільна робота приносить свої позитивні результати, так за січень-травень 2019 року відбулося:

 

· зростання:

-  середнього розміру заробітної плати – на 5,8 %;

-  фонду оплати  праці – на 16,9 %;

-  надходжень до міського бюджету ПДФО – на 91,0 %;

 

· скорочення:

- кількості працівників, які отримують заробітну плату менше мінімальної по платниках не бюджетної сфери Херсону - на 17,2 %.

За результатами роботи робочих груп зареєстровано 54 трудових договори між  суб’єктами господарювання та найманими працівниками, на яких під час обстежень виявлені  порушення, додаткові надходження ПДФО склали  241,3  тис.грн.