Легалізація оплати праці у місті

Яку відповідальність несе роботодавець, котрий використовує працю громадян без належного оформлення трудових відносин

Про проведену в місті роботу щодо ознак використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю.

 Щомісяця по місту Херсону забезпечується своєчасне фінансування пенсійних виплат та грошової допомоги 100 тисячам громадян міста Херсона.

Середній розмір пенсії, після проведення чергового етапу пенсійної реформи в жовтні минулого року, зріс на 39% та склав 2 425 грн.

Отримали підвищення пенсії за результатами перерахунку 93% громадян, але суттєво це відчули ті, хто мав високі заробітки, враховані для призначення пенсії, з яких сплачено обов’язкові платежі.

У цьому році середньомісячна потреба на виплату пенсій херсонцям складає 248 млн грн, що на 46% більше в порівнянні з минулим роком.

Збалансованість пенсійного бюджету та спроможність підвищувати та стабільно виплачувати пенсії залежить від співвідношення пенсіонерів до чисельності застрахованих осіб, рівня офіційної заробітної плати та доходу працюючих, з яких сплачено єдиний соціальний внесок. Адже надходження від його розмежування – це основне джерело наповнення бюджету Пенсійного фонду.

По Херсону на 1000 пенсіонерів припадає 1070 застрахованих осіб.

Враховуючи, що від кожного працюючого в середньому надходить 1 182 грн, для забезпечення власними ресурсами в повному обсязі середня заробітна плата повинна становити близько 12 тис. грн (наразі– 6289 грн).

Найбільше занижують офіційні заробітки там, де розрахунки здійснюються готівкою: в торгівлі, сфері надання послуг, кафе, ресторанному бізнесі, в будівництві, приватних медичних закладах.

Роботодавці вишукують різні схеми заощадити на сплаті єдиного внеску, оформлюючи працівників за сумісництвом, на неповний робочий час, за договорами ЦПХ, виплачуючи так звану «сіру зарплату»: частково офіційно, частково «в конверті».

У різних суб’єктів господарювання, працюючих в одній сфері діяльності, маючи практично однакові витрати на матеріали та комунальні послуги, зарплата працівників суттєво відрізняється, іноді навіть в рази.

Виплата заробітної плати у “конверті” обкрадає людей і державу, послаблює соціальний захист таких працівників. Від несплати податків, внесків з тіньових доходів країна втрачає мільярди гривень доходів до бюджетів усіх рівнів, Пенсійного та інших страхових фондів.

До того ж, мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією.

Міська влада, в межах наданих їй повноважень, здійснює всі можливі заходи для вирішення даної проблеми.

У місті створена Координаційна рада з питань виявлення причин безприбуткової діяльності та прихованої зайнятості суб’єктів підприємництва, яка працює вже протягом тривалого часу.

До складу ради входять представники податкової служби, Пенсійного фонду, управління Держпраці, органів статистики, районних у місті рад, департаментів і управлінь Херсонської міської ради.

Таке представництво забезпечує достатню ефективність діяльності ради та успішного виконання її завдань.

На рівні міської та районних у місті рад протягом січня-квітня 2018 року проведено 14 засідань, заслухано 210 суб’єктів господарювання 2017 році 68 засідань, 555 суб’єктів господарювання).

Задача Координаційної ради під час спілкування з роботодавцями, які мінімізують витрати на оплату праці, спонукати їх не лише виплачувати зарплату не менше мінімальної, а довести її рівень до середньо галузевого показника.

Для цього проводиться аналіз в розрізі платників по окремих галузях щодо кількості працюючих, фонду оплати праці, рівня середньої зарплати, та обираються кандидати для співбесід з тих, хто її занижує.

Якщо в попередні роки в стоматологічній галузі, охоронних фірмах скрізь були випадки нарахування зарплати менше мінімальної, то на сьогодні такі платники до зони ризику практично не попадають.

Крім того, рішенням виконкому міської ради створені районні  робочі групи з питань легалізації оплати праці та зайнятості населення, повноти сплати внесків до соціальних фондів, склад яких постійно оновлюється.

Районними робочими групами протягом січня-квітня 2018 року здійснено:

45 рейдів, обстежено 406 суб’єктів господарювання, у 38 – виявлено  61 неоформлений працівник 2017 році130 рейдів, обстежено 1084 суб’єкти господарювання, у 108 – виявлено 149 неоформлених працівників).

Окрім контролюючих функцій координаційної ради та обстежень робочих груп дуже важливим є проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед суб’єктів господарювання, роботодавців та мешканців міста щодо значимості офіційного оформлення трудових відносин та соціальних ризиків для громадян, які не легалізують свою зайнятість та отримують заробітну плату неофіційно.

Спільна робота приносить свої позитивні результати, так за І квартал 2018 року відбулося зростання:

- загальної чисельності застрахованих осіб – на  8,2%;

- зареєстрованих платників єдиного податку – на 12%;

-  середнього розміру заробітної плати – на 28,8% (за 2017 рікна 59,7%);

-  фонду оплати  праці – на 21,3%;

-  надходжень власних коштів до бюджету Пенсійного фонду по місту на 27,8%;

-  надходжень до міського бюджету ПДФО – на 22,2% (за  2017 рікна 42,3%);

- 70% суб’єктів господарювання збільшили фонд оплати праці,

- 82% роботодавців - підвищили заробітну плату найманих працівників.

Скорочення:

- кількості працівників, які отримують заробітну плату менше мінімальної по платниках не бюджетної сфери Херсону - на 15,5% (березень п.р. - 4 тис. осіб, січень п.р.– 4,7тис.осіб);

- кількості керівників, які за основним місцем роботи отримують зарплату менше мінімальної – на 7% (на 23 особи) і склала 302 особи (у січні 2018 року їх було 325 осіб).

Ліквідовано заборгованість із виплати заробітної плати на суму 7,9 млн грн, місцевим бюджетом додатково отримано 859,3  тис. грн податку на доходи фізичних осіб.

За результатами роботи робочих груп зареєстровано 106 трудових договорів між  суб’єктами господарювання та найманими працівниками, на яких під час обстежень виявлені  порушення, додаткові надходження ПДФО склали  532,4 тис.грн.