Яку відповідальність несе роботодавець, котрий використовує працю громадян без належного оформлення трудових відносин

За оцінками експертів різних інституцій в Україні 40-50% заробітної плати виплачується працівникам за різними тіньовими схемами.

На даний час роботодавець в Україні має економічну вигоду від затримки виплати заробітної плати, виплати заробітної плати в розмірах менших ніж передбачено законодавством, виплати заробітної плати „в конвертах”, не оформлення трудових відносин.

Ми звертаємося до працедавців, які використовують труд робітників, без належно оформлених трудових відносин: миттєвий результат від такої схеми роботи в порівняні з витратами, які доведеться потратити на штрафи та санкції – є мінімальними.

У Верховній Раді України на розгляді перебувають три ключових урядових законопроекти щодо детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення:

- Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо мінімальних розмірів оплати праці та гарантій їх забезпечення)”. Законопроект розроблено з метою посилення соціального захисту працюючої частини населення України шляхом підвищення мінімальних державних гарантій в оплаті праці, забезпечення легалізації виплати заробітної плати та зайнятості, збільшення надходжень до Державного бюджету, Пенсійного та інших фондів загальнообов"язкового державного соціального страхування.

- Проект Закону України “Відповідальність підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, фізичних осіб – підприємств та інших суб"єктів підприємницької діяльності у сфері праці” розроблено з метою захисту конституційного права громадян на своєчасне одержання винагороди за працю та забезпечити позитивний вплив на стан погашення заборгованості із виплати заробітної плати, дозволити легалізувати зайнятість населення та сприяти викоріненню виплати заробітної плати “в конвертах”, зменшити кількість випадків порушення норм законодавства про працю.

Законопроект визначає розміри штрафів за правопорушення у сфері законодавства про працю:

ухилення від оформлення трудових відносин у разі фактичного допуску працівника до роботи та виплата винагороди за працю без нарахування та сплати внесків та податків - з підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та громадян суб"єктів підприємницької діяльності стягується штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34000 грн.) за кожного неоформленого працівника;

порушення встановлених термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, виплата їх не в повному обсязі - з підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та громадян суб"єктів підприємницької діяльності стягується штраф у розмірі сто п"ятдесяти неоподаткованих мінімумів (2550 грн.) за кожного виявленого працівника відносно якого скоєно порушення;

нарахування та виплату заробітної плати в розмірі, нижчому від установленого законом розміру мінімальної заробітної платиза виконану працівником місячну чи погодинну норму праці (обсяг робіт) - з підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та громадян суб"єктів підприємницької діяльності стягується штраф у розмірі семисот неоподаткованих мінімумів доходів громадян (11900 грн.), за кожного виявленого працівника відносно якого скоєно порушення;

інші порушення вимог законодавства про працю - з підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та громадян суб"єктів підприємницької діяльності стягується штраф від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510-1700 грн.).

- Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про працю)” повинен захистити конституційне право громадян на своєчасне одержання винагороди за працю та забезпечити позитивний вплив на стан погашення заборгованості із виплати заробітної плати, зменшити кількість випадків порушення норм законодавства про працю.

Передбачено внести зміни до ряду статей Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема збільшуються розміри штрафів за порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, інші порушення вимог законодавства про працю від п"ятдесяти до двохсот п"ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-4250 грн.) .

Законопроектом передбачається, що у разі відмови працівника від надання пояснень посадовим особам органів спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з державного нагляду за додержанням законодавства про працю на нього накладається штраф від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170-340 грн.).

У Кримінальному кодексі України також передбачено збільшити розміри штрафних санкцій, а саме за не оформлення трудових відносин у разі фактичного допуску працівника до роботи, незаконне звільнення працівника з роботи, а також інше грубе порушення законодавства про працю роботодавці караються штрафом від двохсот до п"ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400-8500 грн.) або виправними роботами на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Передбачені законопроектами про легалізацію зарплат заходи можуть забезпечити 50 млрд. грн. додаткових надходжень до усіх соціальних фондів, зокрема до Пенсійного фонду.

Питання додержання законодавства про оплату праці та забезпечення соціальних гарантій працюючих на сьогодні один із вагоміших напрямків роботи на місцевому рівні.

Для цього у місті створена Координаційна рада з питань виявлення причин безприбуткової діяльності та прихованої зайнятості суб"єктів підприємництва при виконавчих органах міської ради. Пріоритетним напрямком роботи Координаційної ради визначено виявлення прихованої зайнятості та розробка заходів стосовно запобігання даним явищам. Утворенні районні робочі групи з питань легалізації оплати праці та зайнятості населення, повноти сплати внесків до соціальних фондів. До їх складу увійшли представники ДПІ у м.Херсоні, контрольно-ревізійного відділу в м. Херсоні, районних управлінь Пенсійного фонду України, головного відділу податкової міліції, відділу державної служби боротьби з економічною злочинністю, міського центру зайнятості, районних управлінь праці та соціального захисту населення. Розпочалася робота по здійсненню обстежень суб"єктів господарювання.